Home / مد و پوشاک / راهنمای انتخاب کتونی زنانه

راهنمای انتخاب کتونی زنانه

به عنوان یک انتخاب زیبا برای استریت استایل زنانه (استایل خیابان) به صراحت می توان به کتونی زنانه اشاره کرد. استایل خیابان به پوششی گفته میشود که برای استفاده ی روزمره مورد استفاده قرار میگیرد و مختص جای خاصی نیست. از آنجا که این استایل باید درعین شیک بودن راحت باشد، انتخاب یک استایل اسپرت و مدرن میتواند در عین راحتی زیبا و به روز باشد.

اگر فردی هستید که در طول روز مسافت زیادی را پیاده روی می کنید یا میدوید و یا حتی برای مدت طولانی سرپا هستید, انتخاب یک کفش مناسب برای شما از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

عدم اطلاعات کافی در ارتباط با انتخاب نوع کفش مناسب شما, ممکن است که باعث بروز مشکلات اساسی در سلامتی شما شود. بعنوان مثال بسیاری از مشکلات ناشی از زانو درد, قوزک درد, لگن درد و حتی کمر درد در میانسالی و کهنسالی بواسطه استفاده بیش از حد از کفشهای غیراستاندارد برای یک فعالیت خاص می باشد. از این جهت, برای انتخاب یک کفش مناسب باید یک دانش اولیه در ارتباط با انواع مختلف راه رفتن و نوع کفش مناسب آن داشته باشید.

مکانیزم راه رفتن

از نظر علمی راه رفتن انسان به دو مرحله اساسی تقسیم بندی می شود, که شامل فاز سکون و پرواز پا می باشد. در واقع در زمان راه رفتن وقتی پا روی زمین قرار دارد به آن فاز سکون و وقتی پا روی هوا قرار دارد به آن فاز پرواز گویند. فاز سکون ۶۰ درصد از زمان یک گام را تشکیل می دهد که مهمترین اتفاقات در زمان راه رفتن نیز در همین فاز سکون رخ می دهد و در واقع پایی که روی زمین قرار دارد نقش یک تکیه گاه را برای کل بدن ایفاء می کند. این فاز از زمان برخورد پاشنه پا با زمین آغاز می شود و تا زمان جدا شدن سرپنجه از زمین به طول می انجامد. در این فاز, پا در زمان برخورد پاشنه با زمین به عنوان یک جاذب ضربه عمل می کند و سعی می کند تا حداقل نیرو به سایر نقاط بدن منتقل شود و یا نیروی منتقل شده بصورت یکنواخت به کل بدن منتقل شود, و بلعکس در زمان جدا شدن سرپنجه از روی زمین بصورت یک اهرم عمل می کند تا بتواند نیروی لازم جهت به جلو راندن بدن را تامین نماید. لذا در این فاز بسته به نوع فعالیتی که انجام می دهیم ( مانند راه رفتن, دویدن و پرش و …) در حدود ۲ تا ۶ برابر وزن بدن, نیرو به پای انسان وارد می شود.

بد نیست بدانیم در زمان راه رفتن چه میزان نیرو به هر پا وارد می شود, و اینکه هر انسان بطور معمول بین ۳ هزار تا ۵ هزار قدم در روز بر میدارد(که این میزان در افراد فعال به ۱۰ هزار قدم و بیشتر نیز می رسد) جای تعجب نیست که مشکلات ناشی از درد پا, یکی از مشکلات رایج در سنین بالا می باشد. تمامی این مسائل نشانگر اهمیت زیاد انتخاب یک کفش مناسب در زمان فعالیتهای روزانه و ورزشی می باشد.

خصوصیات کفش های کتانی اورجینال

یک کفش کتانی خوب دارای یک سری خصوصیاتی ظاهری و داخلی می باشد که به شرح زیر است که باید به آنها توجه شود.

-جذب شوک: لژ بکار رفته در پاشنه کفش پا را در هنگام برخورد با زمین در هنگام راه رفتن محافظت می کند. بیشتر کفش های ورزشی لژ دارند ولی کفش های پیاده روی در قسمت پاشنه لژ بیشتری دارند. کفش ورزش هایی مانند تنیس و بسکتبال به دلیل نحوه حرکت در آن ها لژ بیشتری در قسمت جلویی دارند و به همین دلیل کفش های ورزشی برای پیاده روی طولانی مناسب نیستند.

-تعادل: در کفش های پیاده روی بخشی وجود دارد که از چرخیدن پا جلوگیری می کند. پیاده روی طولانی باعث چرخیدن پا به داخل یا بیرون می شود که حرکتی طبیعی است ولی ممکن است باعث آسیب رسیدن به پا یا درد شود.

-طول کفش: در بسیاری از افراد اندازه دو پا کمی با هم تفاوت دارند و مهم است که در هنگام خرید کفش با پای بزرگتر اندازه شود. دقت کنید که در جلوی کفش به اندازه ۱٫۲ سانت با بلند ترین انگشت پای بزرگتر فاصله باشد. اطمینان حاصل کنید که پاشنه پا در کفش نمی لغزد و در صورت وجود این حالت سایز کوچکتر کفش را امتحان کنید. همه انگشت های پا باید با رویه کفش فاصله مناسب داشته باشند تا در هنگام راه رفتن به آنها فشار وارد نشود.

-عرض کفش:عرض کفش به اندازه طولش مهم است ولی بیشتر اوقات نادیده گرفته می شود. هنگامی که کفش را می پوشید نباید کناره های آن از فرم اصلی خارج شوند. اگر پای شما به کناره کفش فشار وارد می کند کفش برای شما باریک است و باید کفش های پهن تر را امتحان کنید. کفش های پیاده روی مانند کفش های مهمانی نیستند و دلیلی برای به زور جا دادن پا در کفش وجود ندارد.

-قوس کف کفش:معمولا در یک مدل انتخاب قوس های مختلف ممکن نیست ولی بهتر است مدلی که ساپورت بهتری برای پا فراهم می کند انتخاب شود. نکته مهم در انتخاب کفش این است که مانند لباس سایز درج شده روی آن مهم نمی باشد و طوری که کفش در پا قرار می گیرد اهمیت بیشتری دارد. ممکن است برند های مختلف تا حدودی در اندازه با هم متفاوت باشند. حتما کفش پیاده روی مناسب انتخاب کنید تا از درد و آسیب دیدگی پا جلوگیری شود.

-پاشنه پا:پاشنه کفش باید خوب و راحت و نه تنگ باشد.شما میتوانید کفشتان را بنددار کنید ولی به طوری که بتوانید پایتان را به راحتی بیرون بیاورید.به این صورت در هنگام پیاده روی میتوانید محکم گام بردارید.

توجه: کتانی بخرید که انگشت شست پا، به راحتی در آن حرکت کند و بین نوک انگشت و لبه جلویی کفش، حدود ۱ سانتی متر فاصله باشد. در هنگام خرید، پوشیدن دو لنگه کفش ضروری است. در بیشتر افراد، سایز یکی از پاها، بزرگتر از دیگری است. بهترین زمان برای کتانی زنانه بعد از ظهر است؛ به طور طبیعی پاها در بعد از ظهر متورم‌تر هستند. اندازه پای افراد با افزایش سن، کم و زیاد شدن وزن و حتی در بارداری تغییر می‌کند. پس ملاک قرار دادن سایزهای قبلی اشتباه است. از پوشیدن کفش کتانی زنانه با شلوار پارچه ای خودداری کنید.

About modir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *